Efterkontroll

Om du blir underkänd på en bilbesiktning måste du göra en så kallad efterkontroll. Förutom alla vanliga verkstäder som utför bilbesiktning kan även ackrediterade bilverkstäder göra efterkontroller. Det brukar kallas att “släcka tvåor” eftersom siffran två i besiktingprotokollet visar att bilen har fått underkänt. Om besiktningen inte är fullbordad måste en ny besiktning dock ske hos ett besiktningsföretag.

När din kontrollbesiktning är färdig får du direkt veta vilka eventuella anmärkningar din bil har fått. Dessa punkter skall stå i ett protokoll som utfärdats av firman som utfört besiktningen, och där bör även stå vilket datum som du senast måste ombesiktiga bilen. Du kan få underkänt på besiktningen och får då inte köra bilen förrän felen är åtgärdade. Men får du anmärkningar men inte körförbud måste du här åtgärda felen så snart som möjligt och sedan genomföra en efterkontroll, eller ombesiktning. Utförs inte denna inom bestämd tid får bilen körförbud. Med körförbud får du endast köra kortast lämpliga väg till en besiktningsfirma eller verkstad, förutsatt att bilen inte är avställd. Är den avställd får du endast köra till besiktningen.

Efterkontroll kan som sagt även ske hos en ackrediterad verkstad. Många verkstäder gör reklam för att de kan släcka tvåor och hjälper dig därmed helt enkelt med att åtgärda felen på bilen, varpå ett intyg skickas in till Transportstyrelsen. Skickas intyget inte in i tid, eller om det inte godkänns, får bilen körförbud.

Några exempel på etablerade verkstäder som hjälper dig släcka tvåor är Mekonomen, Autoexperten och Bilia. Du måste däremot inte vända dig till en verkstad och få intyg på reparationen för att få ombesiktiga den, utan har du kunskapen själv att utföra jobbet går det lika bra, så länge efterkontrollen utförs. Detta kan vara ett billigare alternativ för enklare jobb så som att byta glödlampor och liknande på bilen, då det inte är omöjligt att fixa själv med lite vilja. Exempelvis tar Bilia 250 kronor för att släcka tvåor plus arbetskostnader och material, vilket kan bli en rejäl kostnad och något som känns onödigt bara för att åtgärda ett mindre problem. Om du gör jobbet själv eller lämnar in det till en verkstad som inte kan intyga jobbet hos Transportstyrelsen måste du däremot vara säker på att det verkligen görs korrekt, så att bilen går igenom ombesiktningen.

En efterkontroll kostar ofta mellan 250 och 300 kronor, några exempel är Opus Bilprovning, Besikta, och Dekra där en efterkontroll kostar 280, 279 respektive 270 kronor. Många besiktningsfirmor erbjuder drop-in, vilket ofta kan gå smidigt i och med att en efterkontroll går relativt fort. Exempelvis har Opus som garanti att alltid erbjuda sina kunder en ombesiktning inom 20 minuter om du inte har bokat, varpå du får 50 % rabatt om du skulle behöva väntar mer än så.

Utöver kostnaden för efterkontroll får du tänka på att kostnader kommer tillkomma för reparation och delar. Att åka på anmärkningar på besiktningen kan därför ofta kännas rätt jobbigt, och utöver reparationskostnaderna kan de där extra hundralapparna för en ombesiktning nog kännas rätt surt när det kan ta firman endast ett par minuter att godkänna bilen. För att undvika allt detta är det därmed smart att du har koll på bilen innan du åker till besiktningen, och mer om hur du gör det kan du läsa på nästa flik – Inför Bilbesiktningen.